Alweg v JMN

Významná skratka Eurotunel sa v JMN kope s prestávkami od roku 1998. Je to sifón vyplnený sedimentmi, spájajúci Bielu a Pieskovú chodbu, s hĺbkou 14 m a predpokladanou dĺžkou zhruba 50 m. S vykopanou vzdialenosťou sa postup spomaľoval; nielen kvôli vode zaplavujúcej na jar a na jeseň dno sifóna, ale aj kvôli rastúcemu počtu ľudí potrebných na obsluhu klasickej lanovky. Absolútne minimum bolo napokon 6 ľudí na akcii.

Pred časom sme si priamo z Prahy zaobstarali závesný vozík na Alvek. Pár rokov stál v skrini; až koncom roka 2016 sme začali konkrétnejšie zvažovať jeho použitie. V prvom rade ho bolo potrebné upraviť: zmenšiť rozchod koliesok na oceľovú tyč profilu T30 mm (padal z koľaje, dimenzovaný bol asi na nedostupný T35 mm profil), a postupne aj zredukovať počet koliesok, ktoré sa na najmenšej nerovnosti zadrhávali z 8 na 6 a napokon na 4 (spodné kolieska by boli potrebné len pri ťahaní zvislo nahor, bočné vpredu sa celkovo ukázali ako zbytočné). Napokon Števo vyrobil nové vozíky so zjednodušenou a odľahčenou konštrukciou: štvorkolku s telom z Jäklového profilu, bez zbytočných ohybov (pozri video).

V priebehu februára až apríla 2017 sme Alwegu venovali v JMN 8 akcií. Predchádzala im konštrukčná príprava výroby koľaje, návrh spojok, závesov, kotiev, výroba špeciálnych F kľúčov na tvarovanie koľaje, ďalej nákup všetkého materiálu, výroba a zváranie komponentov v dielni a samotný transport na Trangošku.

Akcie:

  1. vynáška materiálu a začiatok stavby trate v zákrute asi v polovici celej dráhy. Koľaje z dvojmetrových dielcov T-profilu sme ohýbali a skrutkovali na mieste, bez zvárania
  2. osadenie koľaje v celej dĺžke 36 m po dno sifónu, pričom niektoré miesta ešte neboli fixované o steny a strop
  3. fixácia všetkých dielov závesov a koľaje, kotvenie pomocou turbovrutov priamo do skaly, alebo pomocou vlepovaných závitových kotiev v pieskovcoch
  4. osadenie ručného navijaku vyrobeného Stachom z bicyklového kolesa; osadenie zvislých deviačných rúrok na odklonenie ťažného lana od stien (tu sme opäť zjednodušili český patent s rotujúcimi valcami a presne umiestnenými vodiacimi kladkami); a próba vytiahnutie 30 vedier z dna sifónu tromi ľudmi za jednu hodinu
  5. prvý náter koľaje. Na dne sifónu je už voda
  6. druhý náter koľaje
  7. špeciálna filmovacia akcia
  8. osadenie Stachovho elektrického navijaku na akumulátor. Z dna sa už ťahať nedalo, sifón je zaplavený do asi polovice hĺbky.

Na obsluhu motorizovaného Alwegu už stačia dvaja ľudia: kopáč dole a operátor-vysýpač hore.

Na akciách sa zúčastnili: M. Budaj, M. Höger, M. Katreniak, D. Kravecová, Ľ. Kubanda, T. Mihál, I. Mlynáriková, Š. Mlynárik, S. Mudrák

V dielni vyrobil: Š. Paulenka