Významná skratka Eurotunel sa v JMN kope s prestávkami od roku 1998. Je to sifón vyplnený sedimentmi, spájajúci Bielu a Pieskovú chodbu, s hĺbkou 14 m a predpokladanou dĺžkou zhruba 50 m. S vykopanou vzdialenosťou sa postup spomaľoval; nielen kvôli vode zaplavujúcej na jar a na jeseň dno sifóna, ale aj kvôli rastúcemu počtu ľudí potrebných na obsluhu klasickej lanovky. Absolútne minimum bolo napokon 6 ľudí na akcii.
Pred časom sme si priamo z Prahy zaobstarali závesný vozík na Alvek. Pár rokov stál v skrini; až koncom roka 2016 sme začali konkrétnejšie zvažovať jeho použitie. V prvom rade ho bolo potrebné upraviť: zmenšiť rozchod koliesok na oceľovú tyč profilu T30 mm (padal z koľaje, dimenzovaný bol asi na nedostupný T35 mm profil), a postupne aj zredukovať počet koliesok, ktoré sa na najmenšej nerovnosti zadrhávali z 8 na 6 a napokon na 4 (spodné kolieska by boli potrebné len pri ťahaní zvislo nahor, bočné vpredu sa celkovo ukázali ako zbytočné). Napokon Števo vyrobil nové vozíky so zjednodušenou a odľahčenou konštrukciou: štvorkolku s telom z Jäklového profilu, bez zbytočných ohybov (pozri video).
V priebehu februára až apríla 2017 sme Alwegu venovali v JMN 8 akcií. Predchádzala im konštrukčná príprava výroby koľaje, návrh spojok, závesov, kotiev, výroba špeciálnych F kľúčov na tvarovanie koľaje, ďalej nákup všetkého materiálu, výroba a zváranie komponentov v dielni a samotný transport na Trangošku.
Akcie:
Na obsluhu motorizovaného Alwegu už stačia dvaja ľudia: kopáč dole a operátor-vysýpač hore.
Na akciách sa zúčastnili: M. Budaj, M. Höger, M. Katreniak, D. Kravecová, Ľ. Kubanda, T. Mihál, I. Mlynáriková, Š. Mlynárik, S. Mudrák
V dielni vyrobil: Š. Paulenka